Beelden Louise Bourgeois in de tuinen van het Rijksmuseum, Amsterdam

5 juni, 3 juli, 7 augustus, 4 september en 2 oktober 2019

Dit jaar staat de tuintentoonstelling van het Rijksmuseum in het teken van een van de meest beroemde en veelzijdige kunstenaars van de twintigste eeuw: Louise Bourgeois. Voor het eerst wordt een ruime selectie van haar buitenbeelden bijeen gebracht. Er zijn een aantal beelden die aangeraakt mogen worden tijdens toegankelijke rondleidingen voor blinden en slechtzienden.

Data

De gratis instaprondleidingen zijn op 5 juni, 3 juli, 7 augustus, 4 september en 2 oktober.
15:00 - 16:30 uur.
Het is ook mogelijk om een privé rondleiding te boeken, à € 75,-

Aanmelden

De rondleidingen zijn boekbaar via onderstaande link, maar u kunt ook bellen met 020 6747000: https://www.rijksmuseum.nl/nl/toegankelijkheid/rondleiding-voor-blinden-en-slechtzienden

Adres

Rijksmuseum
Museumstraat 1
1071 XX Amsterdam

Informatie

Met twaalf beelden toont het Rijksmuseum een overzicht van een halve eeuw werk, van The Blind Leading the Blind (1947-49) tot Crouching Spider (2003). Veel van deze werken zijn nooit eerder in Nederland te zien geweest. Louise Bourgeois (1911-2010) geniet internationale faam als een van de belangrijkste vrouwelijke kunstenaars van de twintigste eeuw en werd wereldberoemd met haar monumentale beelden van spinnen. Het komt zelden voor dat het oeuvre van een kunstenaar zo nauw aansluit bij zijn of haar leven dat het bijna lijkt alsof gebeurtenissen en gevoelens een-op-een in het werk zijn verbeeld. De twaalf beelden die vanaf dit voorjaar in de Rijksmuseumtuinen te zien zijn, kunnen opgevat worden als een intiem dagboek van Louise Bourgeois en geven een overzicht van de kenmerkende thema’s in haar leven en werk. Zo verwijzen meerdere beelden naar haar kindertijd. De metershoge Spider (1996), Spider Couple (2003) en Crouching Spider (2003) zijn een hommage aan de beschermende, wevende moeder van Bourgeois. De hoogglans aluminium beelden Untitled (2004) die aan de takken van de vleugelnootboom zullen hangen, zijn een herinnering aan de gewoonte van haar vader om stoelen hangend te bewaren aan de zolderbalken van haar ouderlijk huis. Het moederschap en haar jeugd zijn terugkerende thema’s in Bourgeois’ werk, evenals angst, vriendschap, materialiteit en het lichaam.

Louise Bourgeois

Louise Bourgeois groeide op in een voorstad van Parijs in een gezin van handelaars en restauratoren van antieke tapijten. Ze volgde tijdens haar studie aan de École du Louvre en École des Beaux Arts atelierlessen bij diverse kunstenaars, onder wie Fernand Léger. Na haar huwelijk met de Amerikaanse kunsthistoricus Robert Goldwater emigreerde zij in 1938 naar de Verenigde Staten. Omdat Bourgeois haar eigen positie innam ten opzichte van de dominante stromingen in de Amerikaanse kunst, duurde het lang voordat haar oeuvre erkenning kreeg. Hoewel zij al vanaf 1945 solotentoonstellingen had, kreeg zij pas bekendheid in de jaren ‘70. Haar retrospectief in 1982 in het New Yorkse Museum of Modern Art is het eerste van een vrouwelijke kunstenaar in dat museum. Daarna volgden al snel tientallen tentoonstellingen in onder andere de Frankfurter Kunstverein, het Centre Pompidou, het Whitney Museum of American Art en het Guggenheim Museum. Haar werken zijn inmiddels opgenomen in collecties van talloze musea en particulieren over de hele wereld.