Berry den Brinker

geboren 1946 te Rotterdam, huidige woonplaats Amsterdam

Zolang hij zich kan herinneren heeft Berry getekend en geschilderd. Zijn jongensdroom was kunstschilder of architect te worden. Na de HBS B weerhield zijn slechtziendheid - als gevolg van juveniele Macula Degeneratie - hem ervan zijn droom te verwezenlijken.

Tijdens zijn studie psychologie aan de Universiteit van Amsterdam ontdekte hij de kunstzinnige uitdrukkingsmogelijkheden van de fotografie. Hij wisselde het schilderen in voor fotografie en trok er met zijn aangepaste camera's op uit. Berry legde niet alleen polderlandschappen vast maar ook het hooggebergte van Noorwegen, het boerenleven in Ierland en de buurt waar hij woonde, de Staatsliedenbuurt. Hij hield van hoge contrasten en maakte veel opnamen met tegenlicht.

In de donkere kamer werkte hij veel met lijnfilm om grafische effecten en extra contourlijnen in de afdrukken te krijgen. Een grote inspiratiebron was Andy Warhol die eveneens grafische fototechnieken gebruikte. Berry leerde zeefdrukken in het atelier van het Van Gogh Museum en ging 's avonds naar de Grafische School om zijn donkere kamer techniek te verbeteren. Vanaf 1973 publiceerde hij over fotografie en zijn reizen in "Focus", "Foto", de "Panorama", de "Kampioen", en "Op Lemen Voeten".

In 1976 komt hij voor de tweede keer voor de keuze te staan tussen wetenschap en kunst. Omdat hij een gezin moet onderhouden kiest hij opnieuw voor de wetenschap en gaat werken als wetenschappelijk onderzoeker bij de faculteit Bewegingswetenschappen aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij blijft nog wel fotograferen maar tijd voor de arbeidsintensieve grafische technieken is er niet. Hij ziet uit naar het moment waarop dat werk digitaal gedaan kan worden.

In 2000 is het zover. Hij gaat op zoek naar methoden om met de computer de effecten te bereiken waarvoor hij vroeger lange uren in het donker zat te worstelen met lijnfilm en giftige chemicaliën. Hij ontdekte dat er overeenkomsten zijn tussen digitale technieken om contouren in foto's te tekenen en de manier waarop mensen objecten waarnemen.

In 2001 schreef hij daarover het artikel "Tekenen met licht en lijnen" in het fototijdschrift "PF Imageing". Zijn voorliefde voor het tekenen van lijnen in foto's heeft daardoor ook een nieuwe impuls gegeven aan zijn wetenschappelijke onderzoek naar de visuele waarneming. De kennis die hij daarbij ontwikkelt gebruikt Berry tegenwoordig voor adviezen voor de inrichting van de openbare ruimte ten behoeve van slechtzienden. En zo is zijn jongensdroom verwezenlijkt om zich zowel met kunst als architectuur bezig te houden.

Reflecties in ramen, één raam dicht

"Reflecties in ramen, één raam dicht"

Laatst bijgewerkt op zondag 09 april 2017

Naar boven